Ha mort José Comblin a l’edat de 88 anys. Nascut a Brussel·les el març de 1923, es doctorà en Teologia a la Universitat de Lovaina. Responen a la crida de Pius XII, demanant missioners voluntaris per anar on faltessin sacerdots, va anar al Brasil. Era el 1958. La realitat social de pobresa i opressió el va situar en la necessitat d’orientar la seva tasca a l’alliberament dels «últims». Se’l considera un dels fundadors de la Teologia de l’Alliberament i una de les veus més crítiques de l’Església catòlica, per la seva fidelitat al missatge de Jesús i el seu evangeli. La dictadura el va expulsar el 1972. Se’n va anar a Xile, a la Universitat catòlica, i de retorn d’un viatge no se li va permetre tornar entrar al país. Era el 1981 i el cap d’estat era Pinochet. Traslladat novament a Brasil es va dedicar a les comunitats de base.
La grandesa de les persones com Comblin és que ells/elles se’n van però ens deixen com a llegat el seu pensament, que ens seguirà donant suport als qui encara seguim el nostre camí per la vida.
En una entrevista feta a Xile, per Cristobal Cornejo Gonzáles, després d’una conferència sobre «Fe i política», Comblin va expressar dos dels seus pensaments més sorprenents: «Marx va ser el primer filòsof cristià» i «La influència de filòsofs com Aristòtil va naturalitzar l’ordre del món, fins al convenciment de que no és possible canviar-lo, doncs que ens fou donat per Déu». Si no podem canviar el món hem de canviar nosaltres la forma de conviure. Comblin diu que Jesús «vingué a mostrar-nos què és la nova humanitat». «Jesús ens va mostrar el camí per a construir un món nou, no només per a salvar l’ànima, que és més fàcil» Sabem que Jesús no va viure en l’opulència ni va freqüentar palaus. Va néixer pobra i va viure amb els pobres: «Buscava els que sofreixen, els malalts, els qui no havien tingut sort».
La Teologia de l’Alliberament s’inspira en les paraules que Jesús dirigia a la gent, maltractada pel sistema que el seguien: «que la situació canviaria, que tinguin confiança i força, perquè ells tenen la saviesa de Déu i l’entenen». Feliços els pobres: és vostre el Regne de Déu! (Lc 6,20). Els rics i poderosos –diu Comblin- «no entenen res, mai, ni volen entendre. Ells defensen els seus privilegis i res més»
En relació a les comunitats de base Comblin els donà la mateixa consigna del Mestre: Jesús, «després, reuneix una comunitat i els dóna la recomanació bàsica, fonamental: que ningú vulgui ser més que els altres. Això és suficient, és l’única instrucció. Respectant això tot el demés funciona» Aquest és el missatge revolucionari de Jesús, que reivindica la Teologia de l’Alliberament: «denuncia a tots els que mantenen el sistema de dominació, i el defensen perquè els beneficia. Aquests és el motiu pel que les autoritats d’Israel volen matar-lo»
El mal de l’Església va estar l’oficialització que va fer Constantí de la religió dels cristians, que fins aleshores havien estat perseguits. La intenció no era protegir aquella religió sinó salvar l’Imperi. «I, això –diu Comblin- està lluny de l’evangeli de Jesús» Els artistes van començar a «representar Jesús, en els mosaics, vestit d’emperador i amb ensenyes de poder com ara el mantell imperial. [...] Així és com s’estableix l’obligació de ser batejats [...] i així apareixen quantitat de deixebles de Jesús que en realitat no l’entenen».
Del sacerdoci, Comblin deixa dit que es tracta d’una «organització eclesiàstica que té per missió cuidar la transmissió de la fe, però que a la pràctica, molts d’ells ho fan en la mesura en que no signifiqui un perill per a la seva carrera [...] No diuen que Jesús va morir perquè lluitava contra tots els dominadors i va denunciar el sistema; el que diuen és que va sacrificà la seva vida perquè Déu perdoni els pecats de la gent i ningú se senti amenaçat»
Que el Pare de tots l’hagi acollit benignament i perdoni als qui no van entendre la fidelitat de Comblin al missatge evangèlic i que fos coherent amb la seva consciència.
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada