APRENDRE
A DONAR
Comentari
a l’evangeli (Mt
10,37-42)
per José Antonio Pagola
Evangeli.-
En aquell temps, Jesús digué als seus apòstols: «Qui estima el pare o la mare més que a mi, no és bo per venir amb mi. Qui estima els fills o les filles més que a mi, no és bo per venir amb mi. Qui no pren la seva creu i m;acompanya, no és bo per venir amb mi. Els qui vulguin guardar la vida en poder seu, la perdran, però els qui per causa meva l;hauran perduda, la retrobaran. Qui us acull a vosaltres; m'acull a mi, i qui m;acull a mi, acull el qui m'ha enviat. Qui acull un profeta perquè és profeta, tindrà la recompensa dels profetes, qui acull un just perquè és just, tindrà la recompensa dels justos, i tothom qui doni un vas d'aigua fresca a un d'aquests petits, només perquè és el meu deixeble, us ho dic amb tota veritat, no quedarà sense recompensa».
Comentari.-
De vegades no és tan fàcil respondre les preguntes més senzilles. Hem sentit dir sovint que estimar és donar. Però, què és donar? Molts suposen que donar només és privar-se d’alguna cosa, renunciar a alguna cosa, «sacrificar-se» desprenent-se d’alguna cosa. Estem tan condicionats per la nostra societat del benestar i tan inclinats a posseir, acumular i guanyar, que «donar» ens sembla improductiu. Un empobriment que no estem disposats a acceptar. A la nostra societat, qui dóna sense rebre és una persona poc pràctica, sense sentit realista, poc intel·ligent.
No obstant, donar és una cosa totalment diferent. El gest de donar és l’expressió més rica de vitalitat, riquesa i poder creador. Quan donem alguna cosa de debò, ens sentim plens de vida, desbordants, amb capacitat d’enriquir-ne d’altres, encara que sigui en un grau molt modest. «Només l’amor fa que la vida mereixi ser viscuda. Només l’ajuda als altres proporciona la gran alegria de viure» (Karl Tillmann).
Donar significa ser viu i ser ric. Qui té molt i no sap donar, no és ric. És un home petit, impotent, empobrit, per molt que tingui. En realitat, només és ric qui és capaç de regalar una mica de si mateix als altres.
Tots necessitem escoltar amb més atenció i profunditat les paraules de Jesús. No quedarà sense recompensa ni tan sols el got d’aigua fresca que sapiguem donar a un pobre assedegat. Hem d’aprendre a regalar allò que és viu en nosaltres i pot fer bé als altres; donar la nostra alegria, comprensió, alè, esperança, acolliment o proximitat.
Moltes vegades no són coses grans ni espectaculars. Senzillament, «un got d’aigua fresca»: un somriure acollidor, una escolta sense presses, una ajuda a aixecar l’ànim decaigut, un gest de solidaritat, una visita, un senyal de suport i amistat. No ho oblidem. Al fons de la vida hi ha algú que beneeix, acull i recompensa cada gest d’amor, per petit que ens pugui semblar. Es diu Déu, el nostre Pare.
José
Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
REFLEXIONS
Per: Jaume Rocabert
En l’homilia de l’equip del Pagola, pel diumenge 28 de juny, que se’ns ofereixen amb el títol, “Aprendre a donar”, es fonamenta amb els fragments (37-42) del capítol 10 de l’evangeli de Mateu.
En aquesta homilia que la litúrgia ens proposa per el proper diumenge XIII durant l’Any, l’equip del Pagola aprofita l’avinentesa per deixar molt clar que és i que comporta “donar”. Donar quelcom a un altre, que potser ni coneixem, per més insignificant que ho podem considerar, pot significar molt pel qui ho rep.
Aquesta és la raó que cal tenir en compte per acostumar-nos a saber donar i exercir el do de la generositat.
De vegades no és tan fàcil respondre les preguntes més senzilles. Hem sentit dir sovint que estimar és donar. Però, què és donar? Molts suposen que donar només és privar-se d’alguna cosa, renunciar a alguna cosa, «sacrificar-se» desprenent-se d’alguna cosa. Estem tan condicionats per la nostra societat del benestar i tan inclinats a posseir, acumular i guanyar, que «donar» ens sembla improductiu. Un empobriment que no estem disposats a acceptar. A la nostra societat, qui dóna sense rebre és una persona poc pràctica, sense sentit realista, poc intel·ligent. Cal aprendre a ser més generosos i saber desprendre’ns del que no ens útil i que ho pot ser per altres.
No obstant, donar és una cosa totalment diferent. El gest de donar és l’expressió més rica de vitalitat riquesa i poder creador. Quan donem alguna cosa de debò, ens sentim plens de vida, desbordants, amb capacitat d’enriquir-ne d’altres, encara que sigui en un grau molt modest. «Només l’amor fa que la vida mereixi ser viscuda. Només l’ajuda als altres proporciona la gran alegria de viure» (Karl Tillmann). Cal aprendre a donar, sense valoracions prèvies de si és o no poca cosa.
Donar significa ser viu i ser ric. Qui té molt i no sap donar, no és ric. És un home petit, impotent, empobrit, per molt que tingui. En realitat, només és ric qui és capaç de regalar una mica de si mateix als altres. Tots necessitem escoltar amb més atenció i profunditat les paraules de Jesús. No quedarà sense recompensa ni tan sols el got d’aigua fresca que sapiguem donar a un pobre assedegat. Hem d’aprendre a regalar allò que és viu en nosaltres i pot fer bé als altres; donar la nostra alegria comprensió, alè, esperança, acolliment o proximitat. Quina extraordinària valoració que ens ofereix la homilia del que creiem que és un insignificant gest, donat que no sabem valorar-ho com ho fa el que ho rep.
Moltes vegades no són coses grans ni espectaculars. Senzillament, «un got d’aigua fresca»: un somriure acollidor, una escolta sense presses, una ajuda a aixecar l’ànim decaigut, un gest de solidaritat, una visita, un senyal de suport i amistat. No ho oblidem. Al fons de la vida hi ha algú que beneeix, acull i recompensa cada gest d’amor, per petit que ens pugui semblar. Es diu Déu, el nostre
Pare. Ser cristià, és saber tenir present en tot moment l’Amor que ens té Déu i el Jesús que va donar la vida per tots nosaltres.
COMENTARIS
La homilia del proper diumenge 28 de juny, ens descriu amb la contundència i claredat de sempre, el que és el més important per aconseguir la pau interior i per viure amb il·lusió i goig quan aconseguim assolir la pau interior. Com apunta l’homilia i que no és una mena de recordatori, sinó que malauradament és la trista realitat, la humanitat actual viu/vivim sotmesos a les gran dictadura mundial dels interessos econòmics. Sembla, a priori, que no pugui ser, car la immensa majoria de la humanitat som homes i dones provinents de la classe treballadora, o sigui gent acostumats a reivindicar uns salaris dignes, unes condicions laborals que minimitzin al màxim possible la nostra explotació en els centres de treball, però malauradament quan es produeixen eleccions, ja siguin municipals, en el Parlament o en el Congrés de
Diputats (en el cas nostre), per elegir als que ens hauran de governar, és quan sovint es produeix el més irracional del tot inimaginable: a Catalunya, a Espanya i en molts països d’Europa i també de la resta del món, el vot es dirigeix