Comentari de l’evangeli (Lc 10,1-12,17-20) per: J.A.Pagola
Evangeli.-
|
Comentari.-
Després de vint segles de
cristianisme és difícil de sentir les instruccions de Jesús als seus sense
avergonyir-se. No es tracta de viure-les al peu de la lletra. No. Simplement de
no actuar contra l’esperit que contenen. Només recordaré dues consignes.
Jesús envia els seus deixebles
per les aldees de Galilea com «anyells enmig de llops». Qui creu avui que
aquesta ha de ser la nostra identitat en una societat travessada per tota mena
de conflictes i d’enfrontaments? I, no obstant això, no necessitem pas entre
nosaltres més llops, sinó més anyells. Cada vegada que des de l’Església o el
seu entorn s’alimenta l’agressivitat i el ressentiment, o es llancen insults i
atacs que fan més difícil l’entesa mútua, estem actuant contra l’esperit de
Jesús.
El «primer» que han de comunicar
els seus deixebles a l’entrar en una casa és: «Pau en aquesta casa». La pau és
el primer senyal del regne de Déu. Si l’Església no introdueix pau en la
convivència, els cristians estem anul·lant de soca-rel la nostra primera tasca.
L’altra consigna és més
desconcertant: «No porteu bossa, ni sarró, ni sandàlies». Els seguidors de
Jesús viuran com els vagabunds que troben en el seu camí. No portaran diners ni
provisions. Caminaran descalços, com tants pobres que no tenen un parell de
sandàlies de cuir. No portaran ni tan sols una alforja, com feien certs
filòsofs itinerants.
Tothom podrà veure en la seva
manera de vestir i d’equipar-se la seva passió pels últims. El que sorprèn és
que Jesús no està pensant en què han de dur a sobre, sinó precisament en el
contrari: en allò que no han de portar; no fos cas que es distanciessin massa
dels més pobres.
Com es pot traduir avui aquest
esperit de Jesús a la societat del benestar? No recorrent simplement a un
vestit que ens identifiqui com a membres d’una institució religiosa o
responsables d’un càrrec en l’Església. Cadascú de nosaltres hem de revisar amb
humilitat quin nivell de vida, quins comportaments, quina paraula, quina
actitud ens identifiquen millor amb els últims.
José Antonio
Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
Comentari al comentari.-
Per Jaume Rocabert
L’homilia del Pagola o dels seus col·laboradors, del proper diumenge 3 de juliol, que la litúrgia ens el presenta com Diumenge 14 durant l’any, i que porta per títol “Dues consignes de Jesús” fent referència al que ens descriu l’evangelista Lluc en els paràgrafs 1-12.17-20 del capítol 10.
Una vegada més, aquestes homilies, com la del diumenge vinent 3 de juliol, el seu llenguatge i el seu contingut, és directe. No s’entreté en buscar paraules o exemples bonics que no ens he sonin desagradables a les nostres orelles. El llenguatge, com diríem nosaltres, ha de ser clar i català i allunyat de subterfugis. És per aquesta raó que l’homilia ens recorda que el què cal és que: Simplement no sigui contrari a l'esperit que contenen. El que convé és dir les coses clares, sense voler (com en temps no massa llunyans), emprà un llenguatge agressiu per intentar que els fidels tinguessin un sentiment de culpabilitat: Cada cop que des de l'Església o el seu entorn s'alimenta l'agressivitat i el ressentiment, o es llencen insults i atacs que fan més difícil l'entesa mútua, estem actuant contra l'esperit de Jesús.
L’homilia insisteix en la primera consigna de Jesús: El «primer» que han de comunicar els seus deixebles en entrar a una casa, o iniciar una conversa, és oferir la pau: «Pau en aquesta casa».
L’altre consigna és molt curiosa, segons ens ho descriu l’homilia: El que sorprèn és que Jesús no està pensant en què han de dur a sobre, sinó precisament en contra: en allò que no han de portar; no fos cas que és distanciessin massa dels més pobres. En aquest sentit, el llenguatge de la homilia segueix sent molt directe: No recorrent simplement a un vestit que ens identifiqui com a membres d'una institució religiosa o responsables d'un càrrec a l'Església. Cadascú de nosaltres hem de revisar amb humilitat quin nivell de vida, quins comportaments, quina paraula, quina actitud ens identifiquin millor amb els darrers. Aquest paràgraf, fa al·lusió a la manera de vestir dels clergues i també a la de ses eminències els bisbes i cardenals. Després del Concili Vaticà II, especialment els capellans diocesanes deixaren d’anar amb sotana i vestien com qualsevol laic.
Amb el retrocés eclesial promogut pels pontificats de Wojtyla i Ratzinger, el nous clergues vesteixen majoritàriament amb el clàssic vestit negre de pantaló i americana, camisa també negre amb l’alça coll blanc. Alguns ja no porten l’alça coll blanc. Tot un retrocés contrari a l’esperit de la segona consigna donada per Jesús als seus deixebles.
Un excés de pompositat tant en la manera ordinària de vestir, com en la de les cerimònies. Una pompositat anacrònica que en cap cas s’identifica en la segona consigna de Jesús. Diuen que un exemple, val més que mil paraules: Recordem la manera ordinària de vestir del malaurat bisbe català Pere Casaldàliga. Per celebrar la missa o qualsevol altre cerimònia, no és gens necessària ni la vestimenta ostentosa, ni la parafernàlia habitual que encara ara utilitzen els capellans, i molt menys la que utilitzen els bisbes i cardenals.
Que la paraula de Crist, en tota la seva riquesa, tingui estada entre vosaltres
Amigues i amics, que aquesta homilia sobre el text de l’evangelista Lluc del proper Diumenge dia 3 del mes de juliol, ens invita a ser seguidors de Jesús, però seguint les seves dues consignes extretes del seu missatge d’amor vers els demés, vers els que més ho necessiten, d’aquells que foren els preferits de la seva atenció i de la seva ajuda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada