Epifania del Senyor, comentari de l’evangeli (Mt 2,1-12) per: J.A.Pagola
Evangeli.-
1 Després que Jesús va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis d'Orient i, en arribar a Jerusalem, 2 preguntaven:
--On
és el rei dels jueus que acaba de néixer? Hem vist sortir la seva estrella i
venim a adorar-lo.
3 Quan
el rei Herodes ho va saber, es va inquietar, i amb ell tot Jerusalem. 4 Herodes
va convocar tots els grans sacerdots i els mestres de la Llei que hi havia
entre el poble i els preguntava on havia de néixer el Messies. 5 Ells
li respongueren:
--A
Betlem de Judea. Així ho ha escrit el profeta:
6 » I
tu Betlem, terra de Judà,
no ets de cap
manera la més petita
de les principals viles de Judà,
perquè de tu sortirà un príncep
que pasturarà Israel, el meu
poble.
7 Llavors
Herodes cridà en secret els savis, va demanar-los el moment exacte en què se'ls
havia aparegut l'estrella 8 i
els encaminà a Betlem dient-los:
--Aneu
i informeu-vos amb exactitud d'aquest infant; i quan l'haureu trobat, feu-m'ho
saber, perquè jo també pugui anar a adorar-lo.
9 Després
de sentir aquestes paraules del rei, es posaren en camí. Llavors l'estrella que
havien vist sortir començà a avançar davant d'ells, fins que s'aturà damunt el lloc
on era l'infant. 10 L'alegria
que tingueren en veure l'estrella va ser immensa. 11 Van
entrar a la casa, veieren el nen amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra
i el van adorar. Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents:
or, encens i mirra.
12 I,
advertits en somnis que no anessin pas a veure Herodes, se'n tornaren al seu
país per un altre camí. (Mt 2,1-12.BCI)
Comentari.-
Herodes i la seva cort
representen el món dels poderosos. Tot s’hi val en aquest món per tal
d’assegurar el propi poder: el càlcul, l’estratègia i la mentida. Val fins i
tot la crueltat, el terror, el menyspreu a l’ésser humà i la destrucció
d’innocents. Sembla un món gran i poderós, se’ns presenta com a defensor de
l’ordre i la justícia, però és feble i mesquí, ja que acaba sempre cercant el
nen «per matar-lo».
Segons el relat de Mateu, uns
mags vinguts d’Orient irrompen en aquest món de tenebres. Alguns exegetes
interpreten avui la llegenda evangèlica acudint a la psicologia del que és
profund. Els mags representen el camí que segueixen els qui escolten els anhels
més nobles del cor humà; l’estrella que els guia és la nostàlgia del diví; el
camí que recorren és el desig. Per descobrir el diví en l’humà, per adorar el
nen en comptes de buscar la seva mort, per reconèixer la dignitat de l’ésser
humà en comptes de destruir-la, cal recórrer un camí oposat al que segueix
Herodes.
No és un camí fàcil. No n’hi ha
prou d’escoltar la crida del cor; cal posar-se en marxa, exposar-se, córrer
riscos. El gest final dels mags és sublim. No maten el nen, sinó que l’adoren.
S’inclinen respectuosament davant de la seva dignitat; descobreixen el diví en
l’humà. Aquest és el missatge de la seva adoració al Fill de Déu encarnat en el
nen de Betlem.
Podem entreveure també el
significat simbòlic dels regals que li ofereixen. Amb l’or reconeixen la
dignitat i el valor inestimable de l’ésser humà: tot ha de quedar subordinat a
la seva felicitat; un nen mereix que es posin als seus peus totes les riqueses
del món. L’encens recull el desig que la vida d’aquest nen es desplegui i la
seva dignitat s’elevi fins al cel: tot ésser humà és cridat a participar de la
vida mateixa de Déu. La mirra és medicina per guarir la malaltia i alleujar el
patiment: l’ésser humà necessita atencions i consol, no violència i agressió.
Amb la seva atenció al feble i la
seva tendresa envers l’humiliat, aquest Nen nascut a Betlem introduirà al món
la màgia de l’amor, única força de salvació que ja des d’ara fa tremolar el
poderós Herodes.
José Antonio
Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
Comentari al comentaro
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada