Evangeli (Lc 24,35-48) Diumenge 3 de Pasqua, i comentari de J.A.Pagola
Evangeli.-
35 També
ells contaven el que havia passat pel camí i com l'havien reconegut quan partia
el pa.
36 Mentre
parlaven d'això, Jesús es presentà enmig d'ells i els va dir:
--Pau a
vosaltres.
37 Ells,
esglaiats i plens de por, es pensaven que veien un esperit. 38 Jesús
els digué:
--Per què us
alarmeu? Per què us vénen al cor aquests dubtes? 39 Mireu-me
les mans i els peus: sóc jo mateix. Palpeu-me i mireu. Els esperits no tenen
carn i ossos, com veieu que jo tinc.
40 I mentre
deia això els va mostrar les mans i els peus.
41 Però com
que de tanta alegria no s'ho acabaven de creure i estaven tots sorpresos, els
digué:
--¿Teniu aquí
res per a menjar?
42 Llavors
li van donar un tros de peix a la brasa. 43 El prengué i
se'l va menjar davant d'ells.
44 Després
els digué:
--Això és el
que us vaig dir quan encara era amb vosaltres: "Cal que es compleixi tot
el que hi ha escrit de mi en la Llei de Moisès, en els Profetes i en els
Salms."
45 Llavors
els obrí el cor perquè comprenguessin les Escriptures. 46 Els
digué:
--Així ho diu
l'Escriptura: El Messies ha de patir i ha de ressuscitar el tercer dia d'entre
els morts, 47 i cal predicar en nom d'ell a tots els
pobles la conversió i el perdó dels pecats, començant per Jerusalem. 48 Vosaltres
en sou testimonis.(Lc 24,35-48.BIC)
Comentari.-
Hi ha moltes
maneres d’obstaculitzar la veritable fe. Hi ha l’actitud del «fanàtic», que
s’agafa a un conjunt de creences sense deixar-se interrogar mai per Déu i sense
escoltar mai ningú que pugui qüestionar la seva posició. La seva és una fe
tancada on falta acolliment i escolta del Misteri, i on sobra arrogància.
Aquesta fe no allibera de la rigidesa mental ni ajuda a créixer, ja que no
s’alimenta de l’autèntic Déu.
Hi ha també la posició de
l’«escèptic», que no cerca ni s’interroga, perquè ja no espera res de Déu, ni
de la vida, ni de si mateix. La seva és una fe trista i apagada. Falta en ella
el dinamisme de la confiança. Res val la pena. Tot es redueix a continuar
vivint sense més.
Hi ha a més la postura de
l’«indiferent», que ja no s’interessa ni pel sentit de la vida ni pel misteri
de la mort. La seva vida és pragmatisme. Només li interessa el que pot
proporcionar seguretat, diners o benestar. Déu li diu cada vegada menys. En
realitat, per a què pot servir creure en ell?
Hi ha també el que se sent
«propietari de la fe», com si consistís en un «capital» rebut en el baptisme i
que hi és, no se sap ben bé on, sense que hom hagi de preocupar-se de res més.
Aquesta fe no és font de vida, sinó «herència» o «costum» rebut d’altres. Hom
podria desprendre-se’n gairebé sense trobar-la a faltar.
Hi ha a més la «fe infantil» dels
que no creuen en Déu, sinó en aquells que parlen d’ell. Mai han tingut
l’experiència de dialogar sincerament amb Déu, de cercar el seu rostre o
d’abandonar-se al seu misteri. En tenen prou amb creure en la jerarquia o
confiar en «els que saben d’aquestes coses». La seva fe no és experiència
personal. Parlen de Déu «d’oïda».
En totes aquestes actituds falta
el més essencial de la fe cristiana: la trobada personal amb Crist.
L’experiència de caminar per la vida acompanyats per algú viu amb qui podem
comptar i a qui ens podem confiar. Només ell ens pot fer viure, estimar i
esperar malgrat els nostres errors, fracassos i pecats.
Segons el relat evangèlic, els
deixebles d’Emaús contaven «el que havia passat pel camí». Caminaven tristos i
desesperançats, però alguna cosa nova es va despertar en ells en trobar-se amb
un Crist proper i ple de vida. La veritable fe sempre neix de la trobada
personal amb Jesús com «company de camí».
Traductor: Francesc Bragulat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada