Evangeli (Lc 9,28b-36) i comentari de L.A.Pagola
Evangeli.-
1.
28 Uns vuit dies després d'haver-los dit tot això, Jesús va prendre amb ell
Pere, Joan i Jaume i pujà a la muntanya a pregar. 29 Mentre pregava,
l'aspecte de la seva cara va canviar i el seu vestit es tornà d'una blancor
esclatant. 30 Llavors dos homes es posaren a
conversar amb ell. Eren Moisès i Elies, 31 que
es van aparèixer gloriosos i parlaven de la partença de Jesús, que s'havia
d'acomplir a Jerusalem. 32 A Pere i els seus
companys, la son els vencia, però es van desvetllar i van veure la glòria de
Jesús i els dos homes que eren amb ell. 33 Quan
aquests ja se separaven de Jesús, Pere li digué: --Mestre,
és bo que estiguem aquí dalt. Hi farem tres
cabanes: una per a tu, una per a Moisès i una altra per a Elies. No
sabia què deia. 34 Encara ell parlava així,
quan es formà un núvol que els anà cobrint. Ells s'esglaiaren, en veure que
entraven dins el núvol. 35 Llavors va sortir
del núvol una veu que deia: --Aquest
és el meu Fill, el meu elegit; escolteu-lo. 36 Així que s'hagué sentit la veu, Jesús es quedà tot sol. Ells
guardaren el secret, i aquells dies no explicaren a ningú res del que havien
vist. (Lc 9,28-36.BCI) |
Comntari.-
Els cristians
hem sentit a parlar des de nens d’una escena evangèlica anomenada
tradicionalment la «transfiguració de Jesús». Ja no és possible saber amb
seguretat com es va originar el relat. Va quedar recollit en la tradició
cristiana sobretot per dos motius: els ajudava a recordar el misteri contingut
en Jesús i els convidava a escoltar-lo només a ell.
Al cim d’una «muntanya alta», els deixebles més propers veuen Jesús amb la cara «transfigurada». L’acompanyen dos personatges llegendaris de la història d’Israel: Moisès, el gran legislador del poble, i Elies, el profeta de foc que va defensar Déu amb zel
Els dos personatges,
representants de la Llei i els Profetes, tenen el rostre apagat: només Jesús
irradia llum. D’altra banda, no proclamen cap missatge, vénen a «conversar» amb
Jesús: només aquest té l’última paraula. Només ell és la clau per llegir
qualsevol altre missatge.
Pere no sembla haver-ho entès. Proposa
de fer «tres cabanes», una per a cada un. Posa els tres en el mateix pla. No ha
entès la novetat de Jesús. La veu sorgida del núvol va aclarir les coses:
«Aquest és el meu Fill, el meu elegit; escolteu-lo». Cal no escoltar Moisès o
Elies, sinó Jesús, el «Fill estimat». Les seves paraules i la seva vida ens
descobreixen la veritat de Déu.
Viure escoltant Jesús és una
experiència única. Per fi estem escoltant algú que diu la veritat. Algú que sap
perquè i per a què viure. Algú que ofereix les claus per construir un món més
just i més digne de l’ésser humà.
Els seguidors de Jesús no vivim
de qualsevol creença, norma o ritu. Una comunitat es va fent cristiana quan va
posant en el seu centre l’Evangeli i només l’Evangeli. Aquí es juga la nostra
identitat. No és fàcil imaginar un fet social més humanitzador que un grup de
creients escoltant junts el «relat de Jesús». Cada diumenge podem sentir la
seva crida a mirar la vida amb ulls diferents i a viure-la amb més
responsabilitat, construint un món més habitable.
José Antonio
Pagola
Traductor: Francesc Bragulat
Comntari al comentari.-
COMENTARI sobre l’homilai
del Pagola
En l’homilia del Pagola o
dels seus col·laboradors, pel proper diumenge 13 de març, que la litúrgia
ens el situa en el 2n.
diumenge de Quaresma, ens és presentada sota el títol de “Aquí escoltar?”,
basant-se amb en els
fragments 28b-36 del capítol 9 de l’evangeli de Lluc.
2
L’homilia, d’entrada, ens
planteja el relat de la transfiguració, tot deixant força clar que forma part
de la tradició cristiana,
però que només és això una tradició que pretén expressar-nos és que
només a qui cal escoltar és
a Jesús. Ja no és possible saber amb seguretat com es va originar el
relat. Va quedar recollit
en la tradició cristiana sobretot per dos motius: els ajudava a recordar el
misteri contingut en Jesús
i els convidava a escoltar-lo només a ell. L’homilia, insisteix en explicar-
nos que només Jesús irradia
llum i només ell té l’última paraula. Només ell és la clau
per llegir qualsevol altre
missatge.
Una insistència molt
necessària, ara en el nostre temps, però també sempre, car només en Jesús
coneixerem la veritat, doncs massa sovint se’ns vol satisfer la necessitat
de seguretats que tot ser
humà persegueix, i ens oblidem que aquestes seguretats només les trobarem
en la veritat del
missatge de Jesús.
L’homilia deixa molt clar
que Viure escoltant Jesús és una experiència única. Per fi estem escoltant
algú que diu la veritat. Algú que sap perquè i per a què viure. Algú que
ofereix les claus per construir
un món més just i més digne de l’ésser humà.
És per aquest motiu que l’homilia, en el seu darrer paràgraf, deixa clar
que els seguidors de Jesús,
no ens hauríem de deixar
ensarronar per qualsevol creença, norma o ritu. Una comunitat es va fent
cristiana quan va posant en
el seu centre l’Evangeli i només l’Evangeli. No hi ha res més socialment
més humanitzant que un grup de creients escoltant junts el «relat de
Jesús». Aprofundint els textos
evangèlics i analitzant minuciosament quin és el missatge que ens està
transmeten perquè tots
ens disposem a construir el Regne de Déu d’amor, de pau i de justícia.
Del núvol lluminós es va
sentir la veu del Pare:
Aquest és el meu Fill, el
meu estimat; escolteu-lo.
Amigues i amics, una
magnifica homilia que, ens descriu com i de quina manera cal que sigui la
nostra manera d’actuar i el
nostre compromís cristià de ser seguidors del missatge que Jesús ens
expressa per mitjà dels evangelis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada