Evangeli (Lc 5,1-11) i comentari de J.A.Pagola
Evangeli.-
11 Ells tornaren les barques a terra, ho deixaren tot i el van seguir.:(Lc 5,1-11.BCI)
Comentari.-
Es diu sovint que ha desaparegut
la consciència de pecat. No és del tot cert. El que passa és que la crisi de fe
ha comportat una manera diferent, no sempre més sana, d’enfrontar-se a la
pròpia culpabilitat. De fet, en prescindir de Déu, no pocs viuen la culpa de
manera més confusa i solitària.
Alguns han quedat estancats en la
forma més primitiva i arcaica de viure el pecat. Se senten «tacats» per la seva
maldat. Indignes de conviure al costat dels seus éssers estimats. No coneixen
l’experiència d’un Déu perdonador, però tampoc han trobat un altre camí per
alliberar-se del seu malestar interior.
Altres segueixen vivint el pecat
com «transgressió». És cert que han esborrat de la seva consciència alguns
«manaments», però el que no ha desaparegut en el seu interior és la imatge d’un
Déu legislador davant el qual no saben com situar-se. Senten la culpa com una
transgressió amb la que no és fàcil de conviure.
Bastants viuen el pecat com
«autoacusació». En diluir-se la seva fe en Déu, la culpa es va convertint en
una «acusació sense acusador» (Paul Ricoeur). No cal que ningú els condemni.
Ells mateixos ho fan. Però com alliberar-se d’aquesta autocondemna?, n’hi ha
prou d’oblidar el passat i procurar d’eliminar la pròpia responsabilitat?
S’ha intentat també reduir el
pecat a una «vivència psicològica» més. Un bloqueig de la persona. El pecador
seria una espècie de «malalt», víctima de la seva pròpia debilitat. S’ha
arribat fins i tot a parlar d’una «moral sense pecat». Però ¿és possible viure
una vida moral sense vivenciar la culpabilitat?
Per al creient, el pecat és una
realitat. Inútil encobrir-lo. Encara que sap que està molt condicionat en la
seva llibertat, el cristià se sent responsable de la seva vida davant si mateix
i davant Déu. Per això confessa el seu pecat i el reconeix com una «ofensa
contra Déu». Però contra un Déu que només busca la felicitat de l’ésser humà.
Mai hem d’oblidar que el pecat ofèn Déu en tant que ens fa mal a nosaltres
mateixos, éssers infinitament estimats per ell.
Esglaiat per la presència de
Jesús, Pere reacciona reconeixent el seu pecat: «Aparta’t de mi, Senyor, que sóc
un pecador!». Però Jesús no s’aparta d’ell, sinó que li confia una nova missió:
«No tinguis por. D’ara endavant seràs pescador d’homes.» Reconèixer el pecat i
invocar el perdó és, per al creient, la forma sana de renovar-se i créixer com
a persona.
Comentari al comentari
Per: Jaume Rocabert
En l’homilia del Pagola o dels seus
col·laboradors, pel proper diumenge 6 de febrer, que la litúrgia el descriu com
el V diumenge durant l’any, ens és presentada sota el títol de “Una moral sense
pecat?”, basant-se amb en els fragments 1-11 del capítol 5 de l’evangeli de
Lluc.
En el segon fragment de l’homilia,
podem llegir com Pere se n’adona de la seva debilitat i exclama «Aparta’t de
mi, Senyor, que sóc un pecador!» Jesús, però no s’aparta d’ell, sinó que li
confia una nova missió: «No tinguis por. D’ara endavant seràs pescador
d’homes.»
Aquest episodi de l’evangeli de
Lluc, que ens descriu l’homilia, ens posa de manifest la gran contradicció
existent entre la manera d’actuar de Jesús i la manera tradicional de la gran
majoria d’eclesiàstics, si més no dels de les darreres dècades, doncs posaven
més èmfasi en la condició de pecador/a del humans que no pas en el gran amor de
Déu, vers tots els humans, que es manifesta en Jesús.
Malauradament és i ha estat un error
cabdal, el persistir en inculcar-nos a totes i a tots que érem i som pecadors,
doncs la resultant ha estat i, en molts casos, segueix sent una manera contraproduent
per alliberar-nos de la nostra condició de pecadors (els mots pecat i pecador,
no m’agraden i no és perquè no defineixin bé la condició de culpabilitat, sinó
per les connotacions negatives que ha comportats als creients).
L’homilia ens diu que alguns no
coneixen l’experiència d’un Déu perdonador, però tampoc han trobat un altre
camí per alliberar-se del seu malestar interior. Altres senten la culpa com una
transgressió amb la que no és fàcil de conviure.
Però com alliberar-se d’aquesta
autocondemna?, n’hi ha prou d’oblidar el passat i procurar d’eliminar la pròpia
responsabilitat?
El cristià se sent responsable de la
seva vida davant si mateix i davant Déu. Per això confessa el seu pecat i el
reconeix com una «ofensa contra Déu». Mai, però, hem d’oblidar que el pecat
ofèn Déu en tant que ens fa mal a nosaltres mateixos, éssers infinitament
estimats per ell.
Com hem descrit a l’inici d’aquest
comentari, Jesús no s’aparta de Pere, sinó que li confia una nova missió: «No
tinguis por. D’ara endavant seràs pescador d’homes.»
L’homilia conclou amb reflexió que
ens pot ajudar a superar el sentiment de culpabilitat: Reconèixer el pecat i
invocar el perdó és, per al creient, la forma sana de renovar-se i créixer com
a persona.
Veniu amb mi, diu el Senyor, i us
faré pescadors d'homes.
Amigues i amics, una homilia que ens
pot ajudar a superar molts traumes existencials ocasionats per una desviada
pedagogia de dos conceptes sobre el pecat i l’amor de Déu vers els humans.
Preguem a Déu, per no deixar-nos
enfonsar per un mal explicat concepte de culpabilitat i per no haver aprofundit
suficientment en l’amor que Déu, com ens ho explicita el missatge de Jesús, per
a tots els homes i dones d’arreu del món, car quan per la nostra debilitat
humana, ens descontrolem i perjudicar o no a un tercer o ha nosaltres mateixos,
Déu i el mateix Jesús, ens obren els braços per acollir-nos i ajudar-nos a
superar els nostres errors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada