I
Apunts, 6a..Trobada (Curs 2019-2020).
Que Jesús de Natzaret
fos un personatge històric és important perquè acredita que la revelació de Déu
als homes ha estat un fet real; que Jesús ha posat Déu en la història
universal dels homes: «El qui és la Paraula s’ha fet home i ha habitat entre
nosaltres» (Jn 1,14)
Ningú no pot dubtar de la condició
humana de Jesús, perquè està inscrit en el cens oficial» de la Judea del
s.I. Els evangelistes defineixen que ha
estat pels humans una bona notícia, i els historiadors de l’època l’han descrit
com «una bona persona que va morir a la creu» (Flavi Josep. Llibre XVIII, «Antiguitats jueves»).
Els evangelis –diu Pannikar-- s’han escrit en «el llenguatge simbòlic de la
fe , per dirigir-se a la realitat». Es tracte de narracions senzilles per
explicar veritats transcendents. El sentit profund de Nadal, per exemple, ens
diu, més enllà de la cova, els àngels i els pastors, que:
-
«En Jesús l’encarnació de Déu és va
manifestar d’una forma absoluta». I, que «tots els qui l’han rebut, els qui
creuen en el seu nom, els ha concedit de ser fills de Déu» (Jn 1,12).
- El Jesús històric va associat a l’existència
real de Joan el Baptista. Dos personatges complementaris que uneixen l’antic i
el nou testament.
Joan va batejar Jesús com ho feia amb
els altres. Jesús va viure entre nosaltres com un «jueu marginal» (John P.
Meier). I avui segueix «viu» donant vida a aquells que creuen en ell: «Viurà –diu
l’Escriptura-- el qui és just per la fe.(Rm 1,17). I Pau es posa com exemple: «Ja no sóc jo qui visc; és Crist qui viu
en mi».(Ga 2,20)
Aquesta informació històrica sobre el
Baptista, tant si ens ve de fonts cristianes com d’historiadors paganes,
recolzen l’autenticitat històrica de Jesús de Natzaret, Joan era «com el
sagrament preparatori per a la vinguda del messies». Batejava amb aigua i
predicava conversió. Jesús, a qui Joan denomina «Fill de Déu« i «Anyell de
Déu», batejarà amb la força de l’Esperit i la seva predicació serà Bona Nova
per a tothom. «El moviment de Joan --com ha escrit John Dominic Crossan— es va
acabar amb la seva mort». El moviment de Jesús va prendre embranzida després de
la crucifixió del Mestre.
L’historiador
judeo-romà també va escriure: «Annàs denuncià Jaume, germà de Jesús anomenat el
Crist, que alguns dels seus contemporanis consideraven el Messies», (llibre XX
de la col·lecció esmentada)
Apunt de Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada