Apunts, 9a Trobada (Curs 2013-2014).
A
aquest Jesús subversiu i
subjugant, se li va aplicar diverses vegades la frase
bíblica: la pedra rebutjada pels constructors, s’ha convertit en pedra principal de
l’edifici. (Sl 118,22) Això ajuda a comprendre que la persona de Jesús, la seva
vida, és un «un debat sobre
Déu», mantingut amb els representants «oficials» de Déu, en el qual Jesús acaba essent acusat i condemnat
com a blasfem, i més tard és confessat com a Paraula i Fill Únic
de Déu.
La
blasfèmia va ser anunciar un Déu que no era el déu dels poders religiós o polític, sinó
el Déu dels exclosos o marginats per aquests poders. D’aquesta manera, aquell home anònim,
va fer la revolució espiritual més gran de la història humana: el camí cap a Déu no passa pel Poder,
ni pel Temple, ni pel
sacerdoci,
ni per la Llei... sinó pels exclosos de la història.
Pau, destaca del
missatge de Jesús l’alliberament de la llibertat. Ell, con nosaltres, no va ser
testimoni de la vida de Jesús però si
de la seva resurrecció. I, va viure obsessionat per comunicar aquesta experiència,
resumint-la dient que: la “veritat de l’evangeli” és “la llibertat que tenim en Jesús el Messies” (vegeu Gal
l,5 i l,4). Llibertat que consisteix que “en Jesús el Messies, som tots iguals: ja no hi
ha jueu o pagà, home o dona, lliure o esclau” (Gal 3,28). “El Messies ens va rescatar de la maledicció de la moral”
(Gal 3,l3), sense llançar-nos per això a l’esclavitud del desig. Per Jesús sabem que Déu
està de part dels homes.
Jaume, “el germà del
Senyor” va entendre que els pobres són els senyors del Regne: «Escolteu, germans meus estimats: ¿No
és Déu qui ha escollit els pobres d'aquest món per fer-los rics en la fe i
hereus del Regne que ell ha promès als qui l'estimen? (Jm 2,5). Jaume, que
no havia cregut en Jesús, va ser testimoni d’una aparició del Ressuscitat, i aquesta
experiència li va fer
descobrir
que el més vàlid de l’A.T, és: la identitat entre Déu i la justícia.
Joan. En els escrits
joanics- descobrim que en aquesta comunitat sembla haver-se donat l’experiència més intensa de Jesús,
que no es troba en cap altre escrit del N. T. Per a ells, parlar de Jesús es
parlar de Déu i de l’amor als homes. El qui no coneix el Fill no coneix el Pare (1Jn 2,23 i Jn 14,9). Al
Fill se’l coneix “guardant el seu manament”: “estimeu-vos els uns als altres”.(cf
1Jn 2,7). Com va estimar Jesús, convertint l’amor en experiència de Déu..
Pere, a través d’ell
descobrim la no-violència de Déu. En la 1a Carta (1Pe 2,6-7).
Ens recomana suportar el fet de
“ser rebutjats, o sofrir pel fet de ser cristians” (1Pe 4,14 i 16) i a seguir les petjades de Jesús
que no va cometre pecat ni va tenir mai als llavis la perfídia, no tornava l’insult, no
amenaçava quan el turmentaven, i amb les seves ferides ens curava perquè, morint
per nosaltres, va obrir el camí perquè visquéssim com a justos (1Pe 2,22-24).
Salvador Sol (pauta, González Faus, QCJ, 104 1a part)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada