Apunts, 6a
Trobada (Curs 2015-2016).
Sembla
que a Jesús no li preocupava saber quan serà El dia del Senyor; ningú no en sap
ni el «dia» ni l’«hora», «tan sols (ho sap) el Pare» (Mc 13, 32). La seva confiança amb Déu és
absoluta. En té prou en veure com creix la llavor i es converteix en arbre, per
deixar que sigui el Pare qui farà créixer el Regne. Com diu Jon Sobrino, «deixa
que Déu faci de Déu».
Jesús
no parla de Déu però fa la «voluntat del
Pare». Actua segons la seva visió global de Déu. Així ho transmeten els evangelistes
com un missatge experiencial de la
seva comunitat.
Mateu
escriu el seu evangeli pels jueus, probablement de parla grega -doncs que
l’A.T. que cita és el grec-, suggerint una sèrie de paral·lelismes entre les experiències religioses de Moisès i les
de Jesús; el retorn d’Egipte, la llei del
Sinaí i el sermó de la Muntanya… El Déu de Jesús no pretén ser diferent del
Jahvé veterotestamentari. Les narracions de Mateu, estructurades segons el
Pentateuc, només tenen sentit pels jueus creients; narracions que se situen
entre Pau, que trenca amb la primacia de la Llei i Jaume (germà de Jesús) que
la re-interpreta i jerarquitza.
a)
A Moisés Déu se li revela en el Sinaí, per a donar resposta al clam del poble oprimit.
(Ex 3,7). La promesa d’alliberament es complirà però abans d’arribar a la terra
«que regala llet i mel» caldrà caminar pel desert, amb les seves mil
temptacions i foscors. (cf Ex 15,22 / 17,7). Moisés, abans de morir els
alliçona: «Quan entris al país que el Senyor, el teu Déu, et dóna, no aprenguis
les pràctiques abominables de les nacions que l’habiten» (Dt 18,9). Ell no va
entrar a la Terra Promesa, però els exhorta dient: «El Senyor, el teu Déu, farà
que enmig teu, entre els teus germans, s’aixequi un profeta com jo.
Escolteu-lo» (Dt 18,15).
b)
Mateu té clar que aquest altre profeta és Jesús. Aquest, serà ell mateix qui
escoltarà el clamor del seu poble, i donarà a Déu el nom inaudit de Pare. Com
Moisès a Massà i Meribà (cf. Mt 4,1-7), Jesús experimenta l’abandó del poble al
que vol transmetre la seva experiència de Déu. I, morirà, sense haver
vist l’arribada del Regna. Però la seva mort i resurrecció, serà l’anunci
d’una resurrecció universal (cf. Mt 27,52.53).
Marc
destaca la llibertat de Jesús, posant l’home per sobre del dissabte: «el
dissabte fou fet per a l’home» (Mc 2,27). Però això no fa que Déu sigui manipulable.
A Getsemaní, Jesús, amb «espant i tremolor» accepta «la voluntat del Pare»
contrària a la seva. Després, a la creu, Jesús es queixa, amb el Salm 22, què
Déu l’hagi abandonat: «Eloí, Eloí, ¿lemà
sabactani?» (Mc 15,34 / Mt 27, 46), canviant l’Abba, arameu i familiar. pel
d’Eloí (o Elí= Déu meu). Per Lluc no són aquestes les paraules de Jesús, sinó
les del Salm 31,6: «Pare, confio el meu alè a les teves mans» (Lc 23,46). Segons
Joan, dóna per acabada la missió: «Tot s’ha complert» (Jn 19,30). La seva mort devia
ser exemplar, perquè un pagà, «El centurió que estava enfront d’ell [...] confessà:
És veritat: aquest home era Fill de Déu» (Mc 15,39).
El
Déu de Jesús, és un Déu que «sembla» que abandona, buscant el lliurament (confiat)
de l’home; la Noche Oscura, de Juan de la
Cruz. Diu Bonhoeffer que «els homes acudeixen a Déu en llurs necessitats,
busquen poder i el troben impotent. Però Déu està amb els homes en la seva
passió»; actuant en la història. Només un Déu dèbil pot salvar-nos!.
El
Déu de Jesús és presentat amb diferents punts de vista. Per Mateo, que escriu
pels jueus, és el de la «Llei». Per Marc, que escriu pels romans, és
l’alliberador del poder. Per Lluc, que escriu pels grecs, és la saviesa de la
misericòrdia Per Joan, el teòleg, és el fill de Déu.
Apunts de Salvador Sol, sobre un text de J.A.González Faus.
10 Preguntas clave sobre Jesús de Nazaret
10 Preguntas clave sobre Jesús de Nazaret
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada