Apunts, 10a.Trobada (Curs 2017-2018)
«Després de la
passió [Jesús] es presentà a ells i els donà moltes proves que era viu» I els recomanà: «--No us allunyeu de Jerusalem [...] fins
que el Pare us envií l'Esperit Sant». (cf Ac 1,3-5)
Ells li preguntaren: --És ara que « restabliràs el Regne a favor d'Israel?» Però Jesús no els hi concretà
aquest extrem i. «un núvol se l'endugué,
i el deixaren de veure». (cf Ac 1.6-11)
L’episodi del sepulcre obert.- En
aquesta narració Lluc presenta, per primer cop, un primer tret d’atribució cristològic:
designa a «Jesús, el Senyor». (Lc 24,3)
El meravellós relat dels deixebles d’Emmaús.-
Es
un relat pedagògic centrat en la fe al Crist ressuscitat. Lluc pretén ajudar
als deixebles, en la figura de Cleofàs i companyia, a superar l’escàndol de la
creu, utilitzant de suport les Escriptures, per a dir-los-hi que la salvació
exigeix superar la prova del sofriment, sortint al pas i advertint a aquells
que creuen que tenint Jesús ja ho tenen tot. D’això n’hauria de prendre bona
nota l’Església oficial. A Déu si va pel patiment personal i Jesús, el Mestre,
ens en va donar exemple
Els deixebles reconeixen Jesús en la «fracció del pa»,
que és el seu «Memorial»: el lliurament del seu cos, i d’una vida viscuda
segons «la voluntat de Déu».
Les
aparicions.- Segons Pau, Jesús ressuscitat: «s'aparegué
a Cefes (Pere), i després als Dotze. Després es va aparèixer a més de
cinc-cents germans a la vegada, la majoria dels quals encara viuen, però alguns
ja són morts. Després es va aparèixer a Jaume i, més tard, a tots els apòstols.
Finalment, al darrer de tots, com a un que neix fora de temps, se'm va
aparèixer també a mi». (1 Co 15,5-8)
Mateu no és tant explícit, però
igualment parla de l’aparició i la missió als apòstols: «Els
onze deixebles se n'anaren a Galilea, a la muntanya que Jesús els havia indicat»
i se’ls va
aparèixer, i els hi recomanà: «Aneu a
tots els pobles i feu-los deixebles
meus, batejant-los en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant [...]. Jo
sóc amb vosaltres dia rere dia fins a la fi del món. (cf Mt 28, 16-20)
El «Kerigma».- El «Kengma»
(= «proclamació d’una noticia per un portaveu») és essencial per la propagació de
la fe als no cristians (Jueus o gentils = pagans) amb la finalitat d’arribar al
més íntim dels seus cors i tinguin un enllaç amb les Escriptures. Lluc en dóna
un exemple amb els discursos de Pere: «Això que ara
succeeix, ja ho havia anunciat el profeta Joe»: (Ac 2,16) I, «El Déu d'Abraham, Déu d'Isaac i Déu de Jacob, el Déu
dels nostres pares, ha glorificat Jesús, el seu Servent, que vosaltres
vau entregar i vau negar davant de Pilat, quan ell estava decidit a deixar-lo
lliure». (Ac 3, 13)
També Pau es fa apòstol pel kerigma, sobretot amb els
discursos a Antioquia: «El Déu d'aquest poble d'Israel
escollí els nostres pares i, quan vivien com a immigrants al país d'Egipte, va
fer-ne un gran poble i els en tragué amb la força del seu braç». (Ac 13, 17)
Crist
va pujar al cel després de confiar als deixebles la responsabilitat de seguir
la seva obra. Segons Joan, les últimes paraules a la creu van ser: «Tot s'ha complert». (Jn 19.30)
Tot això Lluc ho situa el dia de pasqua, en el que
condensa de forma artificial tota l’experiència pasqual, per a mostrar la unitat
indiscutible de la glòria del ressuscitat, i la seva sobirania divina, amb la
seva funció «cristològica» i messiànica de salvació, complerta.
Notes de: Salvador Sol, sobre el llibre d’Augustin
George; El evangeklio según Lucas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada