Apunts, 10 a Trobada (Curs 2014-2015).
La
Pasqua revela que el Jesús històric -«nascut d'una dona, sota
la Llei» (Ga 4,4)-, ha iniciat la nova història de la humanitat. «Així ho diu l'Escriptura: El
primer home, Adam, fou un ésser
terrenal; però el darrer Adam és Esperit que dóna vida. [...] Així com
som semblants a l'home fet de pols, també serem semblants a l'home que és del
cel». (1Co 15,45-49). Aquesta nova humanitat, que neix per les «causes» de
Jesús, ha rebut el nom d’ekklesia (assemblea).
L’Església
està formada pels qui escolten la paraula del Fill etern -«Al principi existia el qui és la Paraula» (Jn 1,1)-, que són renovats per la Pasqua, i no
esperen cap novetat o salvació més alta que aquella realitzada pel Crist; una
communio que es reuneix per a celebrar la
glòria de Déu i compartir, des de la
gràcia, el gran misteri de la vida; una nova comunitat d’alliberats
pel Crist, compartint l’esperit d’amor que és «pacient i sempre espera...»
(1Co 13,4-7)
Amb
Jesucrist ha acabat la història del poder, les divisions que provenen de la
lluita i de la por de la mort. «Els qui
són de Jesucrist han clavat a la creu totes les passions i tots els desigs
terrenals». (Ga 5,24).
L’Església s’ha d’entendre des del
Regne. Un regne que
segueix essent el gran futur, una esperança sempre oberta al món amb signes
visibles de la seva presència.
L’Església com a
resposta a la voluntat de Jesús, obrint
nous camins de renovació i plenitud de vida per a tots els humans. (cf Mt
8,11-12).
L’Església i l’Esperit
de Crist: presència
i manifestació (sagrament) de Déu. L’experiència eclesial va lligada a
l’acció de Déu, a través de l’Esperit.
L’Església com a
realitat social.
Com va ser des del principi, l’Església avui assumeix tasques socials
d’ajuda, solidaritat fraterna i celebració comunitària.
Església en societat
d’encarnació. En la
seva funció profetico-social l’Església
encarna la teologia del món: la
Doctrina Social establerta pels últims papes.
Església en societat
de revolució.
Mitjançant encícliques com la Populorum
progressio, sobre la promoció i
desenvolupament dels pobles
(Pau VI 1967) l’Església promou el full de ruta per assolir una societat més
humana i més justa.
Obertura escatològica. L’Església se situa en el procés
escatològic de gratuïtat salvadora, «Quan
(al final) el Crist dirà (a Déu): “Tot està sotmès”», (1Co 15,27)
L’Església
és (hauria de ser):
- Poble.-
Peregrins caminant vers la terra promesa
(escatologia)
- Assemblea
(qahal).- Reunió de compromesos en
ideals compartits
- Comunitat
(edah).- Creients units amb finalitat
religiosa o sagrada.
- Crida (kalein).- Homes i dones convocats en
(koinomia – communió).
- Nova aliança.- Fidels a la promesa
de Déu,
compromesos en el Crist.
- Cos de Crist.- Presència del Messies
a la terra
(Sagrament de Déu).
En
el credo diem que: L’Església és una: unitat que s’edifica en la justícia; és
santa, perquè és temple de l’Esperit; és catòlica: oberta a tota la
humanitat; es apostòlica, fonamentada en la paraula i en la fe dels apòstols.
Salvador Sol
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada