Apunts, 1a Trobada (Curs 2013-2014).
· Només en la mesura en
que ha anat coneixent Déu, Jesús ha
pogut saber qui és el Diable i derrotar-lo.
· La revelació de Déu i la del Diable es
troben vinculades en el mateix context de “desert” on Jesús ha estat, per un
temps, company del Baptista.
· Jesús entén que ja no
és temps de batejar, esperant el que vingui després, sinó oposar-se directament i vèncer Satan.
· Jesús no inicia la seva missió del Regne a cegues, sinó que ha descobert i superat els poders que s’oposaven a aquests Regne, vinculats al
diner (pa), triomf polític (regne del món) i la imposició religiosa (miracles).
(Xabier
Pikaza, El blog de X. Pikaza)
Els evangelistes no
han distribuït les temptacions de Jesús, al llarg de la seva vida, sinó que les
han agrupat just al començament de la seva vida pública,[...] Ajuntar les temptacions amb el baptisme té el sentit
d’explicar que l’Esperit que es manifesta en el baptisme (teofania) és el
mateix que impulsa Jesús al desert.
(José I. González Faus, La nueva
humanidad)
·
Que ningú, quan és provat, no digui: «És Déu
qui em tempta.» [...] Cadascú és temptat pels propis desigs, que l'atreuen i el
sedueixen. (Jm 1, 13-14)
·
Sant
Agustí.- La vida, mentre dura la nostra peregrinació, no pot estar lliure de
temptacions; [...] ningú es pot conèixer a si mateix si no és temptat. (Com. del
Salm 60).
Les
temptacions (referides a Israel).- «No hi ha dubte que més de la meitat dels
relats de Mateu i Lluc estan construïts amb cites del Deuteronomi». (J.Dupont,
O.S.B.) i dels salms.
«L’experiència d’absoluta fiabilitat passa per la crisi típica de totes les relacions humanes: sovint aquesta confiança sembla veure’s defraudada i es desperta un dubte inevitable: és que Déu falla? Això és el que es pregunta Job, mentre els profetes d’Israel no es cansen de repetir: falla el poble, falla l’home!» (G. Faus, Unicitat de Déu, CJ 180)
«L’experiència d’absoluta fiabilitat passa per la crisi típica de totes les relacions humanes: sovint aquesta confiança sembla veure’s defraudada i es desperta un dubte inevitable: és que Déu falla? Això és el que es pregunta Job, mentre els profetes d’Israel no es cansen de repetir: falla el poble, falla l’home!» (G. Faus, Unicitat de Déu, CJ 180)
·
En
què falla el poble? En què falla l’home/dona?
·
Volent
prescindir de Déu o pretenent utilitzar-lo en benefici propi. (Temptació
latent)
· Sant Agustí.- «La temptació pot consistir en aquestes dues coses: o en l’esperança d’aconseguir alguna comoditat temporal, o en el temor a perdre-la» (Sobre el Sermó de la Muntanya, 2).
· Sant Agustí.- «La temptació pot consistir en aquestes dues coses: o en l’esperança d’aconseguir alguna comoditat temporal, o en el temor a perdre-la» (Sobre el Sermó de la Muntanya, 2).
Simone Wei.- «actualment, qui pensa en Crist com un
condemnat de dret comú. [...[ L’Església,
certament, no [...] i això duu a una falsificació de la seva creu i de la
revelació de Déu en ella». La divinitat de
Jesús deixa així de ser l’escàndol d’un Déu “delinqüent”. (G. Faus, Por de Jesús, Q.CJ-163).
«És diabòlic
organitzar la religió com un sistema de creences i pràctiques que donen
seguretat.
No es construeix un món més humà refugiant-se cadascú en la seva pròpia
religió. Cal assumir, a voltes, els compromisos arriscats, confiant en Déu, com
Jesús». (J.A.Pagola, Hacernos discípulos de Jesús)
«No li va resultar
gens fàcil a Jesús mantenir-se fidel a la missió rebuda del seu Pare, sense
desviar-se de la seva voluntat. [...] Les temptacions li venien fins i tot dels
seus deixebles més estimats.
Ens cal identificar, avui les
temptacions de la jerarquia, dels cristians i de les comunitats. Fer-nos-en conscients i afrontar-les
com ho va fer Jesús, com a primer pas per a seguir-lo amb fidelitat. Una Església que no és conscient de les
seves temptacions, falsejarà aviat la seva identitat i la seva missió» (J.A. Pagola, Comentari:
Evangeli Mt
4,1-11)
Salvador Sol
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada